10366,20%-0,04
40,35% 0,24
46,92% 0,49
4349,52% 0,54
6958,85% 0,87
Kars’ta yapımına 2007 yılında başlanan şehirlerarası otobüs terminali, aradan geçen 18 yıla rağmen hâlâ tamamlanamadı. Beş ayrı ihaleyle yürütülen, yaklaşık 95 milyon TL kamu kaynağı harcanan bir projenin hâlâ hizmete açılamaması yalnızca bir yatırım eksikliği değil, aynı zamanda bir kamu yönetimi sorunudur.
DEM Parti Grup Başkanvekili ve Kars Milletvekili Gülüstan Kılıç Koçyiğit’in bu durumu Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne taşıması, gecikmenin artık siyasi ve vicdani bir sorumluluk haline geldiğini de ortaya koyuyor. Çünkü mesele artık sadece bir terminalin eksikliği değil; yıllardır bekletilen bir halkın sabrıdır, seyahat özgürlüğüdür, şeffaflıktır ve hesap verebilirliktir.
Gülüstan Kılıç Koçyiğit’in önergesinde, 2007 yılında 2.100.000 TL sözleşme bedeliyle başlayan inşaat sürecinin, aradan geçen 18 yıla ve aktarılan milyonlarca liraya rağmen hâlâ tamamlanamadığına dikkat çekildi. Bugüne kadar terminal için toplamda 5 ayrı ihale yapıldığı, tüm ihalelerin aynı firmaya – Günka Yapı & Tema Yol İş Ortaklığı – verildiği, ihalelere başka firmaların katılımının engellenip engellenmediğinin ise belirsiz olduğu belirtildi.
2021 yılında hazırlanan teknik raporda, binanın yıkılıp yeniden yapılmasının, güçlendirilmesinden daha düşük maliyetli olacağı ifade edilmesine rağmen mevcut yapının güçlendirilmesine karar verildiği ve bu kararın kamu zararına neden olduğunun altı çizildi. Önergede, “Bu karar kim tarafından, hangi gerekçelerle alınmıştır?” sorusu yöneltildi.
İller Bankası’ndan Kars Belediyesi’ne 2007 yılında 1,5 milyon TL, kayyım döneminde ise 2021 yılında 10 milyon TL’lik ek kredi ve hibe talebinde bulunulduğu, toplamda 86 milyon TL’den fazla kamu kaynağının kullanıldığı hatırlatıldı. Bu kaynakların kimlere, hangi tarihlerde ve hangi işler karşılığında aktarıldığı ise kamuoyuna açıklanmış değil.
Gülüstan Kılıç Koçyiğit ayrıca, 25 Kasım 2024 tarihinde terminalin tamamlandığı ve “10 gün içinde açılacağı” yönünde kamuoyuna bilgi yansıtıldığını, ancak aradan geçen sürede terminalin hâlâ hizmete açılmadığını hatırlatarak gecikmenin gerekçesini sordu.
Önergede Bakanlara Yöneltilen Sorulardan Bazıları Şöyle:
Bu bağlamda;
2007 yılından bu yana Kars Şehirlerarası Otobüs Terminali yapım işi için toplam kaç ihale gerçekleştirilmiştir? Bu ihalelerin her birinin sözleşme tarihleri, süresi, yüklenici firması ve bedelleri nedir?
Bu ihalelerin tamamında aynı firma ile (Günka Yapı & Tema Yol İş Ortaklığı) çalışılmasının gerekçesi nedir? Kamu ihale mevzuatına göre başka firmaların katılımı engellenmiş midir?
İhale süreçlerinde yaşanan gecikmelerin ve iş bitim tarihindeki uzatmaların nedenleri nelerdir? Bu gecikmeler nedeniyle herhangi bir cezai yaptırım uygulanmış mıdır? Uygulandıysa hangi tarihlerde ne kadar ceza kesilmiştir?
2007 yılından bu yana Kars Otobüs Terminali için İller Bankası tarafından Kars Belediyesi’ne aktarılan kredi ve hibe tutarları yıllara göre ne kadardır? Bu kaynakların kullanım detayları nelerdir?
2021 yılında yapılan teknik incelemelerde mevcut yapının güçlendirilmesi yerine yeniden yapılmasının daha az maliyetli olacağı raporlanmışken, bu teknik rapora rağmen neden güçlendirme kararı alınmıştır? Bu karar kimin imzasıyla verilmiştir?
Bu süreçte kullanılan yaklaşık 86.226.000 TL tutarındaki kamu kaynağının kalem kalem harcama dökümü nedir? Hangi firmalara, hangi tarihlerde, hangi işler karşılığında ödeme yapılmıştır?
Terminal binası halen tamamlanmamışken, fiili olarak Kars’ta şehirlerarası otobüs taşımacılığı nasıl ve nerede yapılmaktadır? Bu geçici uygulama yolcular için ne tür mağduriyetler yaratmaktadır?
Terminalin yapı sürecinde kayyım döneminde alınan kararlar ve harcamaların denetimi yapılmış mıdır? Sayıştay veya diğer denetim kurumlarının bu konuda raporu var mıdır? Varsa bu raporlar kamuoyuna açıklanacak mıdır?
Bugüne kadar toplamda yaklaşık 18 yılda bu terminal için tahsis edilen kamu kaynağıyla kaç yeni terminal binası inşa edilebilirdi? Bu kaynakların kamu yararı doğrultusunda kullanılmadığı yönündeki iddialara ilişkin Bakanlığınızın açıklaması nedir?
Karslı yurttaşların 18 yıldır maruz kaldığı bu mağduriyetin sorumluları kimlerdir? Bu kişilere ilişkin herhangi bir idari ya da hukuki soruşturma başlatılmış mıdır? Başlatılacak mıdır?
Kasım 2024’te kamuoyuna “Kars Otobüs Terminali’nin tamamlandığı ve 10 gün içinde açılacağı” yönünde yapılan açıklamalara rağmen otogarın halen hizmete açılmamıştır olmasının gerekçesi nedir? Bu gecikme sürecinde terminal binasında hangi teknik, idari ya da hukuki sorunlar ortaya çıkmıştır?
DEM Parti Kars Milletvekili Gülüstan Kılıç Koçyiğit, 18 yıldır devam eden bu projede kamu kaynaklarının siyasi saiklerle, denetimsiz ve verimsiz şekilde kullanıldığını, bu sürecin sorumlularının ortaya çıkarılması ve yurttaşların mağduriyetinin giderilmesi gerektiğini vurguladı.
BİRİKİM GAZETESİ / Kars Hasan OTHAN