Irmaklar Market

Av. Yalçın TURA


Anadolu’da Nevruz Kutlamaları

Nevruz  sözcüğü; Nev (yeni) ve ruz (gün) sözcüklerininn birleşmesinden oluşmakta  ve “Yenigün”  anlamına gelmektedir.  Bu sözcüğün kökeni/ aslı eski Farsçadan gelir.


Nevruz  sözcüğü; Nev (yeni) ve ruz (gün) sözcüklerininn birleşmesinden oluşmakta  ve “Yenigün”  anlamına gelmektedir.  Bu sözcüğün kökeni/ aslı eski Farsçadan gelir.

Birçok ülkede  ve  Türk dünyasının neredeyse tamamında  Nevruz yaygın olarak kutlanır.

Doğanın uyanışıyla kutlanmaya başlanan  Nevruz bayramı toprağın uyandığı gün olarak kabul edilerek,  bir tür varoluşu ve dirilişi  simgeler. 

Orta Asya'dan Balkanlara kadar çok geniş coğrafi bölgelerde  her ulusun kendi kültür değerlerine göre değişen ve gelenekselleşmiş uygulamalarla/törenlerle baharın gelişi coşkuyla karşılanarak bir bayram havasında kutlanır.

          Orta Asya'da ve  Anadolu yaşayan Türklerle İranlılar Nevruz’u yılbaşı olarak kabul ederler.

           Tarihi sürçlerde Türkler’in Nevruz’u  kurtuluş günü ve  yeni yılın başlangıcı olarak kabul ettikleri görülmektedir.   Orta Asya'da yaşayan Azeri, Kazak, Kırgız, Türkmen, Özbek, Tatar, Uygur Türkleri, Anadolu Türkleri ve Balkan Türkleri Nevruz geleneğini günümüze kadar sürdürmüşlerdir.

            Nevruz kutlamalarının ne zaman  ve nerede  başladığı kesin olarak bilinmemektedir. Ancak, tarihi kaynaklardan  bu konuda bilgi edinilebilir.

               Antik dönemlerden itibaren  bazı halkların tarımsal etkinliklerin başladığı baharda ve hasat mevsiminde kutlamalar yaptıkları bilinmektedir.  Günümüzde  İran’da Mecûsîler, Hindistan’daki Parsîler, Yezdîler,  Sâbiîler, Nevruz  kutlamalarını değişik uygulamalarla/törenlerle  sürdürmektedirler.

               Selçuklular’da Nevruz resmî bayramdı. Osmanlılar döneminde Nevruz, Osmanlı devlet adamlarının ve aydınlarının birbirlerini tebrik ettikleri bir bayram olarak dikkat çekmektedir.

                Türk Kültüründe Nevruz tarihi oldukça eskidir. Nevruz, Yenisey-Orhun çevresinden, Altaylara, oradan da Hun Türklerinin Avrupa’ya yürümesiyle Macaristan’a ve Balkanlar’a, Hazar’ın güneyinden Anadolu’ya ve Mezopotamya’ya  taşınmıştır. Selçuklularda Nevruz bayramında şenlikler yapıldığı, özel yemekler pişirildiği, özel hediyeler alınıp verildiği tarihi kaynaklardan  anlaşılmaktadır.

             Osmanlı döneminde Nevruz, oldukça canlı biçimde kutlanmış ve padişahın katıldığı törenler Nevruz-ı Sultânî adıyla anılır olmuştur.

              Biraz bölgesel bakacak olursak; Kars ve  Iğdır çevresinde; bu tarihte kapı dinleme, baca gezme âdetleri görülür.

               “Döldökümü” olarak adlandırılan törenlerde çocuklar baca baca dolaşarak kendileri için hazırlanan hediyeleri toplarlar.  “Baca Baca” denen bu gelenek Iğdır’da “Uşak Bayramı Günü” adıyla devam etmektedir. Günümüzde gün kapıları dolaşan çocuklara  değişik renklerde boyanmış pişmiş yumurtalarla birlikte yemişler dağıtılır. Kars ve yöresinde Nevruz ateşi yakma, ateş üzerinden atlama, yumurta dövüşü, at yarışı, mânili fal bakma ve  benzer kültürel etkinlikler canlılığını korumaktadır.

 (Korkmaz 2000: 221-226; Yakıcı 1995: 18)

           Nevruz etkinliklerinin başlangıcı gece ve gündüzün eşit olduğu Miladi 22 Mart tarihi, Rumi 9 Mart gününe denk gelmektedir.

Kars ve Iğdır çevresinde 19 Mart’ı 20 Mart’a bağlayan gece, yedi çeşit meyveden hazırlanan ikramın yapıldığı “Yeddi Levin Gecesi” törenleri de Nevruzla etkinlikler arasında önemli bir yer tutmaktadır.

Doğu Anadolu illerimizden Erzurum, Ardahan, Kars, Iğdır ve Ağrı’da da gençler, Nevruz gecesi önce bir dilek tutup, sonra kapıları dinleyerek, içerdeki konuşmalara göre, tuttukları dileğin kabul olup olmayacağı konusunda  yorum yaparlarmış. Kars’ta bu geleneğe “Kapı Pusma” denir. Bu yörede anılan tarihlerde kapı dinleme geleneği bilindiği için, o gün hep güzel şeyler konuşulur, dedikodu yapılmaz, yalanlı ve küfürlü sözler asla kullanılmaz.

Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi 26. Sayı

Iğdır ve çevresinde 19 Mart’ı 20 Mart’a bağlayan “Ahır Çarşamba Gecesi” adıyla bilinen gece dilekler dilenerek, akarsularda yıkanılır ve Nevruz günü sabahı taze su içilir ve hatta  hayvanlara içirilir. Bu törenlerin yapıldığı dönemde  yas tutmak günah sayılır. Iğdır’ın Aralık ilçesinde yakılan büyük bir ateşin üstünden atlayanlar  “Atıl batıl Çarşamba, derdim batır Çarşamba” tekerlemesi söylenerek, kışın ağırlığının atılacağına inanılır.

(Yakıcı 1995: 18)

Evliya Çelebi Aydın’daki Balpınarı Yaylasını anlatırken Süleyman Han’ın buradaki tabiat güzelliğine hayran kalarak, Nevruz’un burada kutlanması konusunda  ferman yayınladığını söylemektedir.

Kaynak  (Turan 2000:353  Abdullah ŞENGÜL

Geleneksel olarak, Nevruz kutlamalarında  ateş ve su yer almaktadır. Nevruz günü ve akşamı insanlar meydanlarda yakılan ateş başında toplanarak günahlarından arınmak ve talihlerini düzeltmek için ateş üzerinden atlarlar. Bazı Türk boylarında Nevruz günü ateşte demir ısıtılıp dövülür. Nevruz öncesi buğday, mercimek vb. tahıllar ıslatılıp çimlendirilir; elde edilen yeşil bitkiler ilâve taze yapraklar ve çiçeklerle birlikte evlerde hazırlanan Nevruz masalarında kullanılır. Nevruz masalarına Kur’an, boyalı yumurtalar, ayna, su dolu kâse, çeşitli meyve, tatlı ve baharatlar konulur. Bazı toplumlarda söz konusu bitkiler kutlamalar sonunda törenle nehre atılır. Bazı topluluklarda bu bayram için ayrılan sığırlar kurban edilir. Nevruz için özel olarak pişirilen yemeğin topluca yenilmesi, bayram süresince çeşitli yarışmalar düzenlenmesi ve oyunlar oynanması gibi âdetler de oldukça  yaygındır.

 (The Oxford Encyclopedia, III, 244).

İslâm Ansiklopedisi’nin 2007 İstanbul, cilt: 33, sayfa 60-61

Mart 2022 İstanbul

Yalçın TURA

 (Avukat-Emekli Öğretmen)

Settar Kaya, Kars Uçağı’ndaki Fahiş Fiyatları Paylaştı

Paşanın Kızı KARABEKİR’DEN Kars Belediyesine Ziyaret

Vali POLAT’ın; Ulusal Egemenlik Ve Çocuk Bayramı Mesajı

Belediye Başkanı Prof. Dr. Ötüken Senger’in 23 Nisan Mesajı

Göle'de Maden Ruhsatına Tepkiler Çığ Gibi Büyüyor.

Kars’ta lise öğrencisi pansiyonun 4. katından aşağı düştü!

Kars'ta Mazlum Ağa Hamamı Çözüm Bekliyor

MYK Üyesi Türkeş ÖNGEL: “NEVRUZ” Milli Birlik Bayramıdır

Kars’ın Tanıtımı Berlin’e Taşındı

Kapatılan Petrol Kuyusu Ardahan'da Yeniden Açılacakmı ?

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 34 30 1 3 59 93
2.Fenerbahçe 34 28 1 5 58 89
3.Trabzonspor 34 18 12 4 15 58
4.İstanbul Başakşehir 34 15 12 7 7 52
5.Beşiktaş 34 15 13 6 5 51
6.Kasımpaşa 34 14 13 7 -3 49
7.Rizespor 34 14 13 7 -6 49
8.Alanyaspor 34 12 10 12 3 48
9.Sivasspor 34 12 10 12 -4 48
10.Antalyaspor 34 11 11 12 -3 45
11.Adana Demirspor 34 9 11 14 2 41
12.Kayserispor 34 11 13 10 -9 40
13.Samsunspor 34 10 15 9 -7 39
14.Ankaragücü 34 8 12 14 -3 38
15.Fatih Karagümrük 34 9 16 9 -2 36
16.Konyaspor 34 8 14 12 -14 36
17.Gazişehir Gaziantep 34 9 18 7 -15 34
18.Hatayspor 34 7 15 12 -10 33
19.Pendikspor 34 7 18 9 -32 30
20.İstanbulspor 34 4 23 7 -41 16
1.Galatasaray 34 30 1 3 59 93
2.Fenerbahçe 34 28 1 5 58 89
3.Trabzonspor 34 18 12 4 15 58
4.İstanbul Başakşehir 34 15 12 7 7 52
5.Beşiktaş 34 15 13 6 5 51
6.Kasımpaşa 34 14 13 7 -3 49
7.Rizespor 34 14 13 7 -6 49
8.Alanyaspor 34 12 10 12 3 48
9.Sivasspor 34 12 10 12 -4 48
10.Antalyaspor 34 11 11 12 -3 45
11.Adana Demirspor 34 9 11 14 2 41
12.Kayserispor 34 11 13 10 -9 40
13.Samsunspor 34 10 15 9 -7 39
14.Ankaragücü 34 8 12 14 -3 38
15.Fatih Karagümrük 34 9 16 9 -2 36
16.Konyaspor 34 8 14 12 -14 36
17.Gazişehir Gaziantep 34 9 18 7 -15 34
18.Hatayspor 34 7 15 12 -10 33
19.Pendikspor 34 7 18 9 -32 30
20.İstanbulspor 34 4 23 7 -41 16